Alle skal have en blog. De er så hotte lige nu. Derfor skriver jeg også på det indiske net. Herunder er tekster, som jeg i dette nu synes er relevante for et eller andet.

Thursday, October 12, 2006

Kulturnatten 2006

Lige nu sidder jeg og forbereder mig til Kulturnatten i morgen. Kulturnat er måske så meget sagt, da det er et arrangement der varer fra 18-24.

Men det er på Østervoldgade 3, i en bygning der ligger lige ud til Botanisk Have. Her lå engang Astronomisk Observation, nu bruges bygningerne til administration. Jeg skal fortælle om Elis og Bengt Strömgren, to fremtrædende danske astronomer. Elis var på tale til Nobels Fredspris og Bengt modtog indtil flere priser for sit astronomiske arbejde. Begge var dog ikke direkte fjendtlige overfor tysken under 2. verdenskrig, og måske er det derfor at få mennesker kender dem. Deres forskning har dog haft voldsom stor betydning for udviklingen af astronomi og astrofysik. Det er f. eks. pga. Bengt Strömgren, at vi i dag ved noget som helst om hvad stjerner er lavet af.

En masse astronomiske begreber vil blive forklaret ved nemme og overskuelige forsøg. Så kom frisk og få også et kig på et dejligt gammelt teleskop i kuplen på bygningen.

3 comments:

Anonymous said...

Hej Bruun,

Jeg ville gerne skrive noget klogt, men jeg skriver noget velment i stedet.

Håber du har det fornøjeligt. Jeg faldt lige over din side, som vist holder ferie. Men du får en hilsen alligevel.

Flot med vægttabet! Husk at hvis du bliver let som en fjer, så kan sådan nogle spirrevipper som jeg jo give dig stryg når du er flabet (hvilket du givetvis vil være).

Giv et ring hvis du kommer forbi Oslo. Selv om jeg ikke vil ane hvad skulle få folk herop. Det er ihvertfald ikke den billige øl.

Måske ski? Smukke piger?

Bedste hilsner,

Andreas

Eksil-dansker

Bjarke said...

Kan ikke huske din mail og du er fysiker og ikke kemiker men mon ikke dette link er noget for dg: http://www.chm.bris.ac.uk/sillymolecules/sillymols.htm

Forfatteren er Professor på Bristol U, så det hele er nok ike lyv

Jesper Bruun said...

Tak, Andreas!
Ja, der sker ikke så meget i øjeblikket. Travlhedens mand er jeg. Men det kommer - se denne vej den 1. december.

Jeg bliver ikke let som en fjer, ved det at de færreste fjer vejer 90 kg - det er målet. Den vægt kombineret med mine flerugentlige kampe mod tyngdekraften skulle gøre, at jeg stadig kan rykke jer små drenge rundt, hvis påkrævet.

Jeg kan i øvrigt heller ikke finde ud af, hvorfor jeg skulle tage til Oslo, men hvis jeg mod forventning skulle lande i fjeldabens land, kan vi gå i byen og drikke en øl. Flere øl vil ruinere os, så en enkelt er nok hvad det kan blive til..