Alle skal have en blog. De er så hotte lige nu. Derfor skriver jeg også på det indiske net. Herunder er tekster, som jeg i dette nu synes er relevante for et eller andet.

Wednesday, September 13, 2006

At tabe sig - introduktion

Jeg har i det forløbne år tabt mere end 25 kg. Trenden fortsætter, og det er dejligt. Her kan du læse hvordan det er forløbet. Det er nemlig ret nemt at tabe sig - eller rettere: strategien er nem. Der skal mindre energi ind, end din krop forbruger.

Det er også vigtigt at huske, at din krop er nådesløs. Hvis du spiser for meget - også selvom det er fedtfattigt - vil du tage på. Man kunne håbe på, at kroppen var i stand til at kaste den energi, den ikke har brug for væk, men det kan den øjensynligt ikke. Evolutionen påbyder den åbenbart at gemme til en regnvejrsdag. Kroppens måde at gemme på ser ud til at være ved at opbygge fedtdepoter.

Her kan du læse om, hvor meget energi du forbruger. Disse oplysninger har jeg brugt til at lave et regneark (.xls/.ods). Dette fortæller, hvor mange kcal jeg må indtage, hvis jeg gerne vil tabe mig et bestemt antal gram/dag. Beregningerne er lavet ud fra WHOs beregninger for en mand (18-30 år) med normalt aktivitetsniveau. Hvis du har lyst, kan du bruge det til at lave en plan for dit eget vægttab. Spørgsmål er velkomne.

Jeg dyrker en del motion, og jeg regner med at jeg er mere aktiv end gennemsnittet. Derfor burde jeg - hvis jeg overholder kostplanen tabe mig hurtigere. Det skete også sidste år, hvor jeg til at starte med tabte i retning af 1 kg/uge. Det svarer til 142 g/dag og det er dobbelt så meget som forudsagt af kostplanen.

Hvor meget ekstra kcal motion kan give dig kommer an på hvilken type motion det er og hvor meget du vejer. Hvis du løber 10 km/t og vejer 100 kg må du forbrænde mere end, hvis du løber 10 km/t og vejer 50 kg. Der findes dog nogle standardværdier, som du også kan finde, hvis du følger det første link i denne tekst. Jeg har lavet et figur der viser vægttabet uden og vægttabet med 90 minutters aktivitet svarende til jogging/dag.

Den øverste kurve er min reelle vægt. Den er konstant fordi jeg endnu ikke har fået plottet de rigtige værdier ind.

Nogle interessante perspektiver i forbindelse med vægttab er:
  • Hvor meget fedt forbrænder man ved forskellige former for aktivitet?
  • Hvilke typer kost er det fornuftigt at spise, hvis man udelukkende tænker på energiindtaget?
  • Hvis man udelukkende indtager kost med tanke på energiindtaget, får man så hvad man skal have af proteiner, fibre, mineraler, fedtsyrer og så videre?
  • Er der andre former for energiafgivelse/energitilførsler end mad, der er interessante i forbindelse med vægttab? (Mest for at aflive myter)
  • Hvor meget kan man reelt regne med at tabe sig over en given tidsperiode? Man kan ikke bare lade være med at spise og man kan ikke træne uendeligt meget.

2 comments:

Anonymous said...

Wow, du er min helt... Og jeg kan ikke tabe mig 5 kg. Heldigvis er jeg nu gravid, og skal bare koncentrere mig om at spise sundt - slankekuren må vente 9 mrd.

Jesper Bruun said...

Du skal huske på, at det som sådan ikke blot er en slankekur. Det er en livsstilsomlæggelse.